วารสารวิชาการ
...
วิกฤตและโอกาสของภาคธุรกิจโรงแรมที่เกิดขึ้นหลังสถานการณ์โควิด-19
Crisis and Opportunities of Hotel Business Arising after the COVID-19 Situation
ผู้แต่ง
มนสิชา ซาวคา
Author
Monsicha Saokham

บทคัดย่อ

ผลจากการแพร่ระบาดของโรค COVID-19 กระทบกับหลากหลายธุรกิจรวมถึงธุรกิจโรงแรม ที่ได้รับผลกระทบอย่างหนัก รูปแบบธุรกิจจึงมีการปรับเปลี่ยนทาให้เกิดโอกาสใหม่ ๆ ได้แก่ โอกาส ในการเข้าถึงกลุ่มลูกค้าใหม่ โอกาสการปรับรูปแบบธุรกิจใหม่จากกระแส Work From Home โอกาส การพัฒนาโรงแรมไปสู่ความเป็น Hotel 4.0 มากยิ่งขึ้น สอดคล้องกับ New Normal ไม่ว่าจะเป็นระบบ Check In และ Check Out ผ่านแอพลิเคชั่นหรือคีออสค์ (Kiosk) การลดการใช้เงินสด รวมถึงโอกาส ในอุตสาหกรรมสุขภาพ Wellness ที่แนวโน้มการดูแลสุขภาพของคนทั่วไปในอนาคตจะมีความใส่ใจ ในสุขภาพและระมัดระวังในการใช้ชีวิตมากขึ้น ทั้งนี้ สถานศึกษาที่เปิดสอน หลักสูตรด้านการโรงแรมและการบริการควรมีการปรับตัวเช่นกัน เนื่องจากสถานการณ์ที่เกิดทาให้นักศึกษาเกิดความไม่มั่นใจและผู้ปกครองในเรื่องตาแหน่งงานที่รองรับหลังสาเร็จการศึกษา หลักสูตรจึงควรมีการปรับให้สอดคล้องกับแนวโน้มการท่องเที่ยวที่จะเกิดขึ้นในอนาคต ปรับเพิ่มทักษะแบบ “ข้ามอุตสาหกรรม” แต่ยังคงอยู่ ในอุตสาหกรรมบริการที่เชื่อมโยงต่อกันได้ อาทิ ทักษะที่สามารถทางานในสายงานสุขภาพได้ การดูแล ผู้สูงวัย การออกแบบคอร์สอาหารและเครื่องดื่มเพื่อสุขภาพ และทักษะด้านการใช้เทคโนโลยีดิจิทัล

Abstract

The impact of the COVID-19 epidemic has affected a wide range of businesses, including the hotel business that has been hit hard. The business model has been adjusted to create new opportunities such as opportunities to reach new customers, opportunities to adjust the new business model from the Work From Home, opportunities for hotel development to become more Hotel 4.0 compliant with New Normal, whether the system of Check In and Check Out via application or kiosk, reducing the use of cash. Including opportunities in the Wellness Industry because in the future, the general health care trend will be more conscious of health and careful in living. In this regard to educational institutions that open Hotel and Hospitality Course should be some adjustment as well due to the situation causing the students and their parents to be insecure about the job position that they can support after graduation. Therefore, the curriculum should be adjusted to be in line with future tourism trend by improved skills “cross-industry” but still in the service industry that are connected to each other such as skills that can work in the health sector caring for the elderly, healthy food and beverage course design and skills in using digital technology.

คำสำคัญ

โอกาส, ธุรกิจโรงแรม, หลักสูตรการศึกษา

Keyword

Opportunities, Hotel Business, Curriculum
เผยแพร่: 2021-06-30
ประเภท: บทความวิชาการ
หน้า 1-11
Download PDF
วารสารวิชาการ